تبلیغات
کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی زنجان

کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی زنجان
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
فعالیت های کانون تئاتر در سال 1392 را چگونه ارزیابی می کنید؟






خواستگاه کمدی در یونان باستان 

2-2- ساختار کمدی یونان

کمدی های یونانی، همچون تراژدی ها، ساختاری اپیزودیک (بخش بندی شده) دارند. اجزای اساسی کمدی های یونانی عبارت است از:

پیش درآمد، پارادوس، آگون، پاراباسیس، اپیزود، استاسیمون و اگزودوس

1-     پیش درآمد

در این بخش،شخصیت اصلی برای رسیدن به خواسته های خویش، طرحی عجیب (و به گمان خود هوشمندانه) را مطرح می کند تا به آرزوهای عجیب و غریب خود دست یابد. این طرح شگفت انگیز، شالوده ی شکل گیری حوادث کمیک بعدی را پی ریزی می کند و فضایی شاد و مفرّح پدید می آورد. اندیشه شخصیت اصلی در این بخش معمولاً بسیار تخیّلی و غیر عملی است. مثلاً در نمایشنامه ی "آخارنی ها" شخصیت اصلی می خواهد شخصاً با اسپارتی ها صلح کند و به تنهایی در این راه، پیشقدم می شود. در نمایشنامه ی سلحشوران خدمتکاران دموس (مردم آتن)، تصمیم می گیرند برای خلاص شدن از شرّ مزاحمت های یک برده ی پافلاگونیایی (کلئون دبّاغ)، فردی وقیح تر و شرورتر از او بیابند و وی را به قدرت برسانند. در نمایشنامه ی ابرها، یک کشاورز متقلب و کودن، برای آنکه از دست طلب کارانش رها گردد، تصمیم می گیرد پسرش را به مدرسه ی سقراط بفرستد تا آنجا سفسطه و شیّادی را فراگیرد.

 در نمایشنامه ی زنبورها، پیرمردی آتنی را مشاهده می کنیم که معتاد به حضور در جلسات هیئت منصفه ی دادگاه شده است. بنابراین پسرش او را در خانه حبس کرده تا دیگر به دادگاه نرود. در نمایشنامه ی صلح، شخصیت اصلی می خواهد به نزد زئوس برود و "الاهه ی صلح" را از چنگال خدای جنگ نجات دهد. در نمایشنامه ی پرندگان، شخصیت اصلی که از حکمرانان شخص خویش بیزار شده، به دیار پرندگان آمده تا آنان را به مقام ایزدی برساند وشهری آرمانی را بنا کند. در نمایشنامه ی لوسیستراتا، شخصیت اصلی برای آنکه مردان را وادار کند تا به صلح با اسپارت تن در دهند،  از همه ی زنان یونان می خواهد که از آمیزش جنسی با مردان خودداری کنند. در نمایشنامه ی تسموفوریازوسای، اوریپید، تراژدی نویس معروف می کوشد از اسرار زنانی که قصد انتقام گیری از او را دارند، سر در بیاورد و یکی از دوستان خود را در لباس مبدل به هیئت زنی در می آورد و به میان آنها می فرستد. در نمایشنامه ی قورباغه ها، دیونیزوس ایزد شراب و تاکستان ها تصمیم می گیرد به سرزمین مردگان برود و جای تراژدی نویسان بی مایه ی زمانه، تراژدی نویس شایسته ای را با خود به این جهان بازگرداند. در نمایشنامه ی اکلسیازوسای، شخصیت اصلی نمایشنامه، زنان را برمی انگیزد تا به هیئت مردان درآیند و کرسی های مجلس را اشغال کنند و حکومتی دلخواه و آرمانی پدید آورند. در نمایشنامه ی پلوتوس، شخصیت اصلی نمایشنامه از خدای پزشکی درخواست می کند تا بینایی"پلوتوس"، خدای ثروت را به او بازگرداند تا بتواند جهان را غرق عدالت کند و ثروت را به صورت عادلانه بین همه تقسیم کند.

این اندیشه های مفرّح و تخیّلی( و تا اندازه ای دست نیافتنی)، ماجراها و حوادثی را پدید می آورند که نمایشنامه ها را در مسیر داستان اصلی به پیش می برند. پس از کامل شدن پرولوگ نوبت به ورود گروه هم سرایان می رسد.

                                                                                                          ادامه دارد..




طبقه بندی: هنر تئاتر، 
برچسب ها: تئاتر، پارادوس، آگون، پاراباسیس، اپیزود، استاسیمون و اگزودوس،  
[ جمعه 10 شهریور 1391 ] [ 09:19 ب.ظ ] [ سمانه عزیزخانی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لوگوی اختصاصی کانون تئاتر

توی صحنه غریب زندگی هممون در نقش یک بازیگریم

باهمیم تو بازیای روزگار از درون هم ولی بی خبریم

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


English / Arabic / French / Turkish / Persian  تماس با ما Online User



در این وبلاگ
در كل اینترنت
ایجاد خبرنامه ایمیلی

  • کد موزیک
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات