تبلیغات
کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی زنجان

کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی زنجان
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
فعالیت های کانون تئاتر در سال 1392 را چگونه ارزیابی می کنید؟






این خطاها عبارتند از:

1)     صدای گوش خراش 2) صدای تو دماغی 3) بیان تو دماغی 4) خروج هوا هنگام تکلم.

وقتی صدایتان را ضبط کردید، به محض تشخیص یکی از این چهار مورد باید دست به کار شوید و آن را حذف کنید.

1)     صدای گوش خراش:

صدای گوش خراش، بلند، یکنواخت و دارای خاصیت متالیک است. منظور از خاصیت متالیک، نوعی سختی آزار دهنده است. این صدا، دارای زنگ دل نواز و طنین دار نیست. اگر چه قوت و شدت دارد، اما فاقد عنصر زیبایی و گوش نوازی است.

این مسئله در اکثر موارد، موقعی پیش می آید که بازیگران جوان، بدون آنکه آموزش ببینند صدایشان را بالا می برند و داد و قال راه می اندازند. به جای آنکه نفس های عمیق بگیرند و برای بیان دیالوگ های بلند و طولانی، هوا ذخیره کنند، گلویشان را منقبض می کنند و با اندک هوایی که در شش ها دارند به تار های صوتی فشار وارد می کنند. اگر این مسئله به صورت عادت در بیاید، این نقیصه ی بزرگ یعنی کیفیت گوش خراشی از بین نمی رود. این عادت به راحتی قابل حذف نیست، مگر اینکه در همان ابتدای کار،بازیگر آماتور به استاد بیان مراجعه کند و در رفع این نقص بکوشد.

اگر هنگام بیان دیالوگ ها، صدایتان به صورت بی رویه ای بلند است و یکنواخت و اگر حروف بی صدایی مثل م،ن و نگ را ضعیف تلفظ می کنید، ممکن است به خاطر فشارهای غیر منطقی و احساسی به مکانیزم صوتیتان دچار این مسئله شده باشید.

1)     صدای خشن:

این خصیصه، ممکن است به دو صورت در بیان بازیگر وجود داشته باشد. نوع اول، شکل موقت دارد. مثلا خشونتی که ریشه در گلو درد یا عفونت حنجره دارد. اگر در چنین شرایطی از حنجره اتان کار بکشید، شاید کل مکانیزم بیانی شما آسیب ببیند و هیچوقت قادر به جبران این خسارات نباشید. در این وضعیت،تارهای صوتی ملتهب و متورم می شوند و برای تولید صدا قابلیت لرزش خود را از دست می دهند. این بیماری موقت با استراحت مطلق بهبود می یابد. غرغره های پی در پی با آب نمک داغ می تواند در بهبود التهاب حنجره مژثر باشد.

2)     صدای تو دماغی:

اکر فکر می کنید صدایتان تو دماغی است، به صدای ضبط شده اتان گوش کنید، مخصوصا به کلماتی مثل من،ما، می دانم، مگر و... صدایتان وقتی تو دماغی می شود که کام گوشتی غیر از حروف بی صدایی مثل م و ن، حروف صداداری مثل «آ» را هم به بینی می فرستد و حروف بی صدا و صدادار را با هم طنین می بخشد. کام گوشتی باید آن قدر انعطاف پذیر و پرورش یافته باشد که حروفی مثل م ون را در بینی و حروف صداداری مثل آ، ای، او و... را در دهان طنین ببخشد. این نقیصه،نسبت به کندی حرکات کام گوشتی شدت و ضعف می یابد. در مواقع خاصی،مثلا وقتی نقش یک شخص جنایتکار یا لومپن را بازی می کنید، می توانید به صورت کاملا آگاهانه از صدای تو دماغی در ارائه شخصیت بهره بجویید. کندی حرکات کام گوشتی، ممکن است باعث شود حروفی مثل م،ن، نگ که باید در فضای بینی، فر آیند طنین بخشی را طی کنند،گنگ و از طریق دهان ادا شوند.

4) خروج هوا  هنگام تکلم:

گاه ممکن است هنگام تکلم، همراه با خروج صداها و ادای کلمات، لا به لای صداها و کلمات صدای خروج هوا را بشنویم. معمولا پس از خروج حروفی مثل پ،ث و ک ممکن است این اتفاق بیافتد. هوایی که پس از این حروف از دهان خارج می شود، می بایست هنگام عبور از تارهای صوتی  به صوت تبدیل شوند.




طبقه بندی: بازیگری، 
برچسب ها: طنین بخشی، صدای خشن، تئاتر،  
[ شنبه 24 تیر 1391 ] [ 07:21 ب.ظ ] [ سمانه عزیزخانی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لوگوی اختصاصی کانون تئاتر

توی صحنه غریب زندگی هممون در نقش یک بازیگریم

باهمیم تو بازیای روزگار از درون هم ولی بی خبریم

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


English / Arabic / French / Turkish / Persian  تماس با ما Online User



در این وبلاگ
در كل اینترنت
ایجاد خبرنامه ایمیلی

  • کد موزیک
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات