تبلیغات
کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی زنجان

کانون تئاتر دانشگاه علوم پزشکی زنجان
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
فعالیت های کانون تئاتر در سال 1392 را چگونه ارزیابی می کنید؟






صدای قوی، شفاف، انعطاف پذیر و نافذ، به خودی خود، ثروتی بزرگ است و پیش نیاز کاملاً ضروری هنر بازیگری است."انجلین مچلین" حرف جالبی می زند مبنی بر اینکه یک تفاوتی بین بیان تأتری و بیان یک آدم معمولی هست.

به عبارتی بیان تأتری از بیان شهروندان در خیابان های شهر در خصوصیاتی مانند قوت، وضوح تلفظ واژگان، انعطاف پذیری و خستگی ناپذیری متفاوت است. البته کسانی که به فن بیان واقف هستند، در روند برقراری ارتباط اجتماعی قوی تر عمل می کنند.اینکه ما از فن بیان صحبت می کنیم بی شک این امر عملی آگاهانه است، اما هرازگاهی در تیپ های مختلف اجتماعی آدم هایی هستند که از بیانی قوی و نافذ برخوردارند. اما ازین استثنا که بگذریم برمی گردیم به سخن اول که فن بیان آکسیونی آگاهانه است.اما بیان چیست؟ وسیله بیان انسان، متشکل از مجموعه اعضای به هم پیوسته است که اندام صوتی نام دارند. وظایف اولیه این اعضا تنفس و خوردن است.البته بیان، کارکردی اکتسابی است و نه ذاتی. کسب این قابلیت، در دوران کودکی و با عمل شنیدن آغاز می گردد. درست مثل کسیکه می خواهد شروع به یاد گیری موسیقی کند؛ درس اول خوب گوش کردن است. در کشور ما به طور کلی سه دسته از افراد با شیوه های بیانی و فن بیان آشنا هستند. دسته اول کسانی هستند که به شکل تأوریک این مسأله را مورد مطالعه قرار داده اند مثل اساتید تأتری دانشگاه ها و به طور کلی کسانی که به متدها و مسائل تأوریک فن بیان آشنا هستند.

 

دسته دوم هنرمندان درجه اول تئاتر و سینما هستند؛ این دسته مساأل تأوریک فن بیان را به شکل جسته و گریخته  مطالعه کرده اند و در عمق دید، مانند گروه اول بر موضوع اشراف تئوریک ندارند.اما خلاقیت و هوشی که داشته اند از پیشکسوتان هنر، فن بیان را یاد گرفته و به کار برده اند.دسته سوم دوبلورها هستند که از لحاظ علمی در حد وسط  گروه اول و دوم قرار می گیرند و هرازگاهی برخی ازآنها شاید همسطح گروه اول قرار گیرند آنها دارای اطلاعات زبانی و گفتاری زیادی در زمینه فن بیان هستند. حال مقایسه ای داشته باشیم؛ در رابطه با کم و کیف کار این سه گروه، به نتایج جالبی می رسیم. کار گروه دوم به مراتب سخت تراز آن دو گروه دیگر است؛ به دلیل آنکه آنها باید به همراه فن بیان و تسلط بر این دانش بر حرکات بدنشان هم مسلط باشند واین دو عمل را آگاهانه در یک راستا هدایت کنند. این یکی از مباحث کلیدی در هنر بازیگری است که صاحب نظران از آن تحت عنوان "رها شدگی هنگام تکلم" نام می برند و یک مبحث تئوریک است. استانسیلاوسکی در این رابطه می گوید: "اگر بازیگری، بدنش را از تنش های عمیق رها کند، یکی از نیروهای بلقوه خویش را به فعلیتی خلاق رسانده است." با حذف تنش ها از گلو، شاید صدا به صورت طبیعی، زیبا، قدرتمند و آسان از گلو خارج شود. پس اولین مرحله آموزش فن بیان به بازیگر، حذف همین تنش هاست.

در سینما و تئاتر اگر بخواهیم به چند نمونه در بازیگری اشاره کنیم؛ علی نصیریان، عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی و... نمونه هایی از فن بیان خوب و حفظ هارمونی حرکات صورت و بدن را به طور هم زمان دارند.البته این قضیه در سینما و تأتر دارای مشابهت هایی است. اما چون در تأتر خطاها غیر قابل جبران است و دوربین نگاه تماشاگر است نه دوربینی که بتواند از حرکت بایستد؛ بنابرین فن بیان و حفظ هارمونی بدن همزمان با هم کاری دشوار برای بازیگران تأتر به شمار می رود.

 




طبقه بندی: بازیگری، 
برچسب ها: انجلین مچلین، تئاتر، طلای بیان،  
[ سه شنبه 1 آذر 1390 ] [ 12:43 ب.ظ ] [ سمانه عزیزخانی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


لوگوی اختصاصی کانون تئاتر

توی صحنه غریب زندگی هممون در نقش یک بازیگریم

باهمیم تو بازیای روزگار از درون هم ولی بی خبریم

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


English / Arabic / French / Turkish / Persian  تماس با ما Online User



در این وبلاگ
در كل اینترنت
ایجاد خبرنامه ایمیلی

  • کد موزیک
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات